Tvist med flyttfirma – vad kan du göra?

Flyttgubbe som håller i en söndrig flyttlåda och inte vet om det kommer bli en tvist med flyttfirma

Har du hamnat i tvist med en flyttfirma och undrar vad du ska göra? Vi kommer att gå igenom vilka de vanligaste problemen brukar vara, vad du som kund kan göra om du hamnar i tvist med en flyttfirma, vilka rättigheter du har samt vilka förebyggande åtgärder som lönar sig att tänka på för att undvika att hamna i en liknande situation igen.

Vanliga problem och utmaningar under en flytt – så löser du en tvist med flyttfirma!

Vi kommer att börja med att gå igenom olika scenarion som kan leda till en tvist med flyttfirma. 

Flyttfirman dök aldrig upp eller drog ut på tiden

Om flyttfirman inte dök upp enligt era bestämmelser eller om de inte kunde utföra arbetet till slut enligt tidsplanen, har du som kund rätt att kräva att de slutför arbetet så snart som möjligt. Om du måste anlita en annan flyttfirma för att slutföra flytten i tid kan du kräva att den första flyttfirman står för kostnaden du får för att anlita en annan.

Det viktigaste är att det finns ett skriftligt dokument där det framgår hur länge flytten ska räcka eller vilken tidsplan som gäller. 

Om du har fått kostnader som är direkt kopplade till flyttfirmans försening med flytten har du rätt att kräva ersättning för dessa kostnader. Tänk dock på att du behöver skriftligt bevis och kvitton på att dessa kostnader är direkt kopplade till förseningarna. 

Beror flyttens försening på dig? Om du till exempel har glömt bort att berätta om alla saker som ska flyttas eller inte packat flyttlådorna då flyttfirman ska börja lasta flyttbilen, kan flyttfirman kräva en ersättning från dig. 

en man besviken över att flyttfirman är sen

Något tappades bort eller gick sönder under flytten

Om flyttfirman tappar bort någonting eller söndrar något under flytten kan du kräva ersättning för skadan. Kontakta flyttfirman direkt då du lägger märke till detta och ta reda på om de har en försäkring som täcker skadan eller om de följer Bohag 2010. Om flyttfirman följer Bohag 2010 ska de åtgärda eller ersätta det de har tappat bort eller skadat. 

För att du ska kunna kräva att flyttfirman ersätter det som har gått sönder eller tappats bort behöver du kunna bevisa att det var de som orsakade skadan. Som bevis räknas till exempel foton på möbler före och efter flytten eller en lista på alla föremål som flyttades. Det samma gäller skador i hemmet – du måste kunna bevisa att till exempel en repa i golvet kom under flytten. Om du kan bevisa det kan du kräva att flyttfirman betalar en kostnad som motsvarar summan att reparera skadan. 

Jag ångrade mig och vill avboka flyttfirman – går det?

Om du har godkänt en offert från en flyttfirma och veckan innan flytten vill avboka flyttfirman gäller tyvärr ingen ångerrätt såvida du och flyttfirman inte har kommit överens om detta separat då flytten bokades. Enligt Bohag 2010 kan kunden avboka en flytt när som helst, men kunden kan bli ersättningsskyldig för förberedande kostnader ifall avbokningen sker mindre än 15 dagar innan flyttdagen. Du kan dock komma något förmånligare undan ifall du måste avboka flytten på grund av något oförutsägbart som till exempel en sjukdom eller arbetslöshet. Om det är 15 dagar eller mer innan flyttdagen kan kunden avboka flytthjälpen kostnadsfritt. 

Jag och flyttfirman är inte överens om priset

Har du godkänt flyttfirmans offert? Då är det den som gäller. Ibland uppstår det situationer under flyttens gång som kan leda till att någondera part vill justera på priset. Till exempel kan flyttfirman kräva ett högre pris ifall flytten räcker längre än förväntat. Om flyttens tid drar ut längre än förväntat är du som kund dock inte ersättningsskyldig – om inte förseningen beror på dig.

För att undvika missförstånd är det väldigt viktigt med en rak och öppen kommunikation innan flytten. Gå igenom vilka förväntningar som finns både av flyttfirman och kunden. Ska alla flyttlådor vara packade innan flytten? Har flyttfirman önskemål på hur flyttlådorna ska packas? Har ni gått igenom om det finns en hiss, avståndet mellan huset och flyttbilen, om förråd eller källare ska tömmas eller om kunden kommer att hjälpa till med bärandet? Se till att all information finns sparad skriftligen för att kunna hänvisa till detta senare.

Jag har en tvist med en flyttfirma och vi kommer inte överens

Om du och flyttfirman inte kommer överens om en tvist kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Genom denna anmälan som kostar 150 kr kan ARN hjälpa er att lösa tvisten. Det finns några krav som bör uppfyllas för att ARN ska kunna kopplas in – läs mer om dessa på deras webbplats.

Informationen är tagen från Konsumentverket.

Hur kan du undvika en tvist med en flyttfirma?

För att undvika strul med flyttfirman under eller efter flytten är det bra att tänka på vissa saker i förväg. Följande är våra bästa tips för att du ska få en smidig flytt

1. Jämför flyttfirmor

Det enklaste du kan göra för att undvika oseriösa flyttfirmor samt för att hitta flytthjälp inom din budget till din flyttdag är att jämföra flera offerter och att läsa flyttfirmornas kundomdömen. Detta är tids- och energikrävande ifall du kontaktar flera flyttfirmor separat, men går väldigt smidigt ifall du gör det via Flyttjakt. Genom oss kan du jämföra upp till åtta offerter kostnadsfritt och utan att binda dig till ett val. Det enda du behöver göra är att lämna en offertförfrågan!

2. Gör ett skriftligt avtal

Även om muntliga avtal också gäller går det inte att bevisa vad man diskuterat och därför är det alltid bättre med ett skriftligt avtal. Ifall det uppstår problem angående t.ex. priset efter flytten, kan ni kolla tillbaka på det skriftliga avtalet och se vad exakt ni har kommit överens om. Innan du skriver under avtalet är det viktigt att du läser igenom det och ser till att det innehåller all relevant information som bland annat pris, tid, försäkringar, ansvar för skador och vilka tjänster som ingår.

Läs också: Är flyttfirman seriös eller inte? Praktisk guide

3. Undvik en tvist med en flyttfirma genom tydlig och rak kommunikation

Gå igenom flyttens alla skeden innan flyttdagen så att både du och flyttfirman vet vad som kommer att hända. Gå också igenom vilka förväntningar som finns på båda parter för att undvika problem eller missförstånd i ett senare skede. 

4. Skydda dina saker och ditt hem innan flytten

För att undvika problem gällande att något gått sönder under flytten kan du skydda och packa alla saker omsorgsfullt. Skydda ömtåliga föremål såsom vinglas och tavlor speciellt noga. Skriv också på flyttlådorna att de har ömtåligt innehåll. Om du är rädd om golvet lönar det sig också att skydda det. Följ flyttfirmans eventuella tips om flyttpackning och skyddande av saker!

Vill du läsa mer om att packa rätt och skydda sina saker samt sitt hem inför flytten?

Skydda möbler och hemmet vid flytt
Så flyttpackar du smart

Vad har vi kommit fram till?

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att följande punkter är viktiga att ha koll på:

  • Jämför flyttfirmor: Undvik problem redan från början genom att anlita en pålitlig och omtyckt flyttfirma.
  • Läs igenom avtalet noggrant: Se till att alla tjänster, priser och villkor är tydliga innan flytten genomförs.
  • Kommunicera dina krav: Tydlig kommunikation med flyttfirman kan minska risken för missförstånd och problem.
  • Dokumentera skador: Om något går fel, dokumentera alltid skador eller problem och reklamera dem snabbt.
  • Var medveten om dina rättigheter: Du har rätt att reklamera och kräva ersättning om flyttfirman inte håller sig till avtalet. Dock bara om du kan bevisa att de har orsakat skadan.

Att hantera en tvist med en flyttfirma kan vara frustrerande, men genom att förbereda dig bra, känna till dina rättigheter och ta upp problemet direkt kommer du långt.

Vi önskar dig all lycka till med flytten!

Tipsa en vän

Utdrag från flyttguider och tips